مصاف برادران قدبلند، لندکروزر و لکسوس LX570



به تازگی لندکروزر عنوان بزرگترین شاسیبلند کشور را با برادر ناتنیاش شریک شده است. چرا که به تازگی زیرمجموعه لوکس ساز تویوتا یعنی لکسوس، فیس لیفت جدید مدل LX570 خود را روانه بازار کرده و مدت کوتاهی است واردات این شاسیبلند لوکس به صورت شخصی و محدود به کشور آغاز شده است که البته در آیندهای نه چندان دور باید شاهد واردات گسترده آن توسط ایرتویا باشیم. به همین بهانه هر دوی آنها را بررسی کردهایم..


تویوتا لندکروزر



این نسل از لندکروزر، در واقع نسل دهم این شاسیبلند پرطرفدار است که تولید آن از سال ۲۰۰۷ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. تویوتا در سال ۲۰۱۲ برای به روزرسانی ظاهر لندکروزر، فیس لیفتی روی آن انجام داده است. مدل فیسلیفت لندکروزر مدت کوتاهی پس از معرفی پا به ایران گذاشت تا بهرغم افزایش شدید قیمت موفقیتهای خود را تکرار کند.

ابعاد بزرگ لندکروزر، ورمهای روی گلگیرها و قطعات بزرگ روی بدنه، به خوبی حس قدرت را به بیننده القا میکنند. از اصلیترین تغییرات ایجاد شده در طراحی پس از فیس لیفت، میتوان به چراغهای جدید جلو و عقب اشاره کرد. طراحی جدید چراغها و استفاده از لامپهای LED، تاثیر بسزایی روی زیبایی ظاهر لندکروزر گذاشتهاند و آن را از یکنواختی درآوردهاند.

در قسمت جلو، جلو پنجره بزرگ و تماما استیل خودنمایی میکند و طراحی جدید سپر جلو و مه شکنهای روی آن در هماهنگی کامل با سایر اجزای این قسمت است. در نمای جانبی و عقب شاهد تغییرات کمتری نسبت به جلوی خودرو هستیم و در فرآیند فیس لیفت به اضافه کردن نوار کرومیروی درها و تغییر گرافیک چراغهای عقب بسنده شده است.



دستگیره تعبیه شده روی ستون جلو به ورود به کابین کمک میکند. به لطف ابعاد بزرگ، لندکروزر از فضای داخلی جادار و راحتی بهره میبرد. قسمت میانی کنسول جلو بسیار بزرگ بوده و اختلاف سطح آن با کنسول جلو و استفاده از آلومینیوم در کنارهها، نمای آن را از قسمتهای ساده کنسول جلو متمایز میکند. روکش صندلیها برای مدل GXR از جنس پارچه است و صندلی برقی و روکش چرمیصندلیها برای مدل GXR قابل سفارش و برای مدل VXR استاندارد است که برای خودرویی در این سطح قیمت قابل قبول نیست. ولی صندلیها نرم بوده و از راحتی مناسبی برخوردارند. میان صندلیهای جلو، زیر آرنجی بزرگی تعبیه شده است و زیر آن جعبه خنک نگه دارنده یا Cool box تعبیه شده است.

نشانگرهای صفحه کیلومترشمار هم جالب و هیجانانگیز است و طراحی ساده فرمان را جبران میکند. ردیف دوم کاملا جادار است و برای این قسمت از سیستم تهویه مطبوع مجزا استفاده شده است که در مدل GXR به صورت دستی قابل تنظیم است. همچنین در صورت بازکردن دو صندلی تعبیه شده در دیوارههای صندوق بار، ۷ نفر به راحتی در این شاسیبلند بزرگ جای میگیرند. صندلیهای ردیف دوم هم قابلیت جمع شدن دارند تا در صورت نیاز، فضای بار اضافی در اختیار باشد. تویوتا در لندکروزر چیزی کم نگذاشته است و کیفیت قطعات مطلوب است. با وجود این امکانات محدود نسبت به قیمت خودرو، یکی از نکات ناامیدکننده است.



لندکروزر gxr از امکاناتی همچون، ۶ عدد ایربگ، کروزکنترل، تهویه مطبوع مجزا برای جلو و عقب (در جلو اتوماتیک بوده و تنظیمات آن برای ردیف عقب به صورت دستی است)، جعبه خنک نگه دارنده کنسول وسط و سیستم Start/Go Keyless برخوردار است. البته در مدل GXR PLUS، سیستم ناوبری، صندلیهای چرمی، مانیتور برای صندلیهای عقب و دوربین دید عقب به فهرست امکاناتی مدل معمولی اضافه میشوند.

مدل GXR، از یک موتور شش سیلندر به حجم دقیق ۳۹۵۶سیسی بهره میبرد که قادر است ۳۷۶اسب بخار قدرت در دور ۵۲۰۰ تولید کند.گشتاور این مدل ۳۷۶ نیوتن بر متر است. به علت وزن 2/4تنی، شتاب لندکروزر چنگی به دل نمیزند. ولی همین وزن سنگین، سواری نرم و پایداری به ارمغان آورده است. همچنین مصرف بالای لندکروزر و ابعاد بزرگ آن، در مسیرهای شهری از نکات منفی آن هستند. ولی در مسیرهای Road off و ناهموار تمام نکات منفیاش را فراموش خواهید کرد و به لطف سیستمهای کمکی و ارتفاع بلند، طی کردن مسیرهای ناهموار با لندکروزر بسیار راحت و لذت بخش است. مدل قبل از فیس لیفت در انواع GXR و VXR وارد کشور میشد. ولی مدلهای جدید وارد شده، همه از نوع GXR ۶سیلندر هستند و جای خالی مدل ۸سیلندر کاملا احساس میشود. لندکروزر GXR حدود ۲۵۰میلیون تومان در بازار قیمت دارد که همین قیمت غیر منطقی به یکی از نکات منفی آن تبدیل شده است



کلاس خودروهای شاسیبلند (SUV)، یکی از پرطرفدارترین کلاسهای خودرویی در جهان است که در چند سال اخیر، با واردات گسترده خودرو محبوبیت زیادی در ایران به دست آورده است. یکی از نام آشناترین شاسیبلندهای ابعاد بزرگ در جهان، تویوتا لندکروزر است و عدهای از آن به عنوان نماد این کلاس یاد میکنند. تویوتا لندکروزر که در غیاب بعضی از رقبا، عنوان بزرگترین شاسیبلند بازار ایران را یدک میکشد در چند سال اخیر، میان شاسیبلندسواران محبوبیت زیادی به دست آورده و با فروش خوبی در کشور مواجه بوده است.



LX570 لکسوس


برند لکسوس همواره برای عدهای از خریداران که برای خرید خودرو در قید اعتبار برند نیستند مناسب بوده است. محصولات لکسوس همواره کیفیت بسیار بالای قطعات و فهرست امکاناتی بلند بالا را در قیمتی کمتر از رقبای مغرور آلمانی ارائه میکنند. LX570 هم از این قاعده مستثنا نیست. این مدل در واقع نسل سوم LX570 است که لکسوس در سال ۲۰۱۲ آن را فیس لیفت کرده است. این مدل جدید به تازگی میهمان بازار خودرویی ایران شده و اولین تجربهاش را در ایران سپری میکند.



از آنجایی که پلتفرم این خودرو با لندکروزر مشترک است، شباهتهای زیادی در ابعاد و طراحی ظاهری و داخلی با آن دارد. چراغهای LED جلو و عقب از لندکروزر زیباتر و ظریفتر بوده و استفاده از قطعات کرومی با کیفیت در بدنه، نشان از لوکس بودن آن دارد. در فیس لیفت ۲۰۱۲ تغییراتی جزیی در طراحی جلوپنجره و چیدمان چراغهای جلو ایجاد شده است. حتی ورم گلگیرها و طراحی پنجرهها هم با لندکروزر مو نمیزنند. در کل،LX570 از همان طراحی لندکروزر ولی با ظرافت بیشتر و چاشنی لوکس بیشتر بهره میبرد.

در فضای داخلی کابین، جو تجملاتی کاملا حکمفرماست و کیفیت بسیار بالای قطعات قابل لمس است. استفاده از قطعات چوبی و آلومینیومی با کیفیت و پوشش چرمی در جای جای کابین در عین شباهت طراحی کابین با لندکروزر، تفاوت زیادی ایجاد میکنند. چوبکاریهای روی کنسول جلو و رودریها، نمود و کیفیت بیشتری نسبت به لندکروزر دارند. پوشش صندلیها از چرم طبیعی است و تنظیمات صندلیهای برقی جلو، به لطف سامانه حافظه یکپارچه، با تنظیمات فرمان و آیینهها قابل ذخیره است.



فضای کابین بسیار جادار است و این خودرو هم مانند لندکروزر ۷نفر را به راحتی در خود جای میدهد و همچنین از فضای بزرگ بار بهره میبرد. فراموش نکنید با یکی از محصولات لکسوس رو به رو هستید. علاوه بر کیفیت بالای قطعات، فهرست بلندبالای امکانات هم از LX570 انتظار میرود و لکسوس هم در این زمینه چیزی کم نگذاشته است. از امکانات LX570 میتوان به نمایشگر ۸اینچی در جلو، Cool box، سیستم صوتی قوی با ۱۹ بلندگوی مارک لوینسون، دو نمایشگر و هدفونهای بیسیم قابل سفارش برای صندلیهای عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک و مجزا برای جلو و عقب، شیشههای ضد اشعه، سامانه تلفن و بلوتوث و.... اشاره کرد. فرمان مجهز به حسگر سرعت، ۱۰عدد ایربگ و کنترل پایداری و ترمز ABS به همراه دوربینهای کارگذاشته شده دور تا دور کابین،کاملا ایمنی LX570 را تامین میکنند.

LX570 از موتور هشت سیلندر 5/7 لیتری به قدرت ۳۸۳ اسب بخار بهره میبرد .شتاب صفر تا۱۰۰ این غول 6/2تنی حدود 5/7ثانیه است که در مقابل رقبا حرفی برای گفتن ندارد. این خودرو برای عملکرد بهتر موتور به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها مجهز شده است. با وجود سیستمهایی همچون قفل دیفرانسیل، محدودکننده لغزش، تغییر ارتفاع به صورت خودکار،سامانه Crawl control، تعلیق متغیر تطبیقی،کنترل خودرو در سربالایی و ... طی مسیرهای آفرود با LX570 بسیار لذت بخش و راحت است. ولی نباید از آن انتظار یک شاسیبلند چابک را داشت و ابعاد بزرگ آن هم برای ترافیکهای شهری نامناسب است، همچنین مصرف بالای سوخت آن هم باید یکی از دغدغههای صاحب آن باشد.



LX570 در ابتدای ورودش قیمتی حدود ۳۵۰میلیون تومان داشت ولی امروزه برچسب قیمت حدودا ۶۰۰میلیونی LX570 به یکی از نکات منفی آن تبدیل شده است. LX570 در غیاب مرسدس بنز GL کلاس و Audi Q7، کار راحتی را در ایران پیش رو دارد و خودروی همکلاسش در ایران فقط تویوتا لندکروزر است. ولی اگر از نظر قیمت برای آن به دنبال رقیب باشیم، باید به پورشه کاین اس و BMW X6 اشاره کرد.