روابط دختر و پسر در قرآن کریم
کاربر برتر ماه کاربر برتر ماه ali_@sghar
تاپیک برتر ماه تاپیک برتر ماه « مراجعه به تاپیک اصلی »
سوالات متداول و تاپیک های مهم
    گزارش مشکلات انجمن و قالب جدید توسط کاربران
    اطلاعیه گزارش مشکلات چند روز گذشتهِ سایت و انجمن
    افتتاح سایت پرسپولیس اف سی
    ~ اطلاعیه امنیتی ~
    تاپیک 5
    تاپیک 6
    تاپیک 7
    تاپیک 8
    تاپیک 9
    تاپیک 10
    تاپیک 11
    تاپیک 12

کاربران برچسب زده شده

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: روابط دختر و پسر در قرآن کریم

  1. #1


    نام واقعی
    به تو چــــــه
    استاتوس
    کریم آقای گل
    تیم های محبوب خارجی
    Real-Madrid | Spain
    نوشته ها
    375
    تشکر
    13
    تشکر شده 851 بار در 248 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 0 تاپیک

    روابط دختر و پسر در قرآن کریم

    نگاه کردن :
    درغالب موارد نگاه و نظرکه امری اختیاری بوده و البته تیری است زهرآگین ازجانب شیطان ، بذرگناه و شهوت را دردلهای هرزه کاشته و عزم و اراده را درهم میشکند. دراینجا تکلیف قرآن : فروبستن دیده و نظر از نگاه به نامحرم است .


    خیال پردازی یا ارتباط خیالی :
    پس ازآنکه هوس ازمسیر شوره زارنگاه عبورکرد ازمعبرسنگلاخ گناه گذشت و بذرو دانه اش ، درمزرعه دل سبز شد ، آیا گناه و معصیتی صورت گرفته است ؟ به بیانی روشنتر ، آیا با صرف نظر ازنگاه ها و لبخند های مفهوم دار آغازین صرف یاد کردن از جنس مخالف نیز حکم خاصی دارد؟آیه 234 سوره بقره : ((خدا میداند که شما آنان را به یاد می آورید)) حال آیا فکر گناه نیز گناه است ؟ عالمان و فقیهان گفته اند : هرچند فکر گناه و تصمیم بر گناه مادامی که منجر به گناه نگردد، گناه محسوب نمیشود ، اما همین مرزبانان اندیشه قرآنی گفته اند : تصمیم برگناه و تصویر گناه اثر طبیعی برنهانخانه دل شخص تصویرگرومصمم برگناه دارد . تصمیم برگناه و تصویر گناه به منزله خانه سفید و گچ اندودی است که در آن آتشی بیافروزند ، هرچند این آتش ، همه خانه را درکام فرو نبرد اما همان دود و دم آتش ، فضای سفید خانه را تیر و تار میسازد.

    گفتگوی دخترو پسر

    آیه 25 سوره قصص : یکی از آن دو دختر(دختران حضرت شعیب ) که با شرم و حیا قدم برمیداشت ، نزد وی(موسی) آمد و گفت : پدرم تورا میخواند تا برای آب دادن ما پاداشت دهد ... براساس تفسیر آیه فوق برای گفتار دختر یا پسر دو نکته اساسی باید درنظر گرفته شود :

    الف ) کنترل صدا از سوی دختران (ولا یخضعن بالقول : دلبرانه سخن نگفتن)

    ب ) کنترل برانگیزه های درونی از سوی پسران (با نیت سوء برخورد نکردن)

    خلوت گزینی دختر و پسر

    منظور از خلوت گزینی آن است که زن و مرد نامحرم در جایی باشند که کس دیگری جز آنان در آنجا نباشد و کس دیگری هم نتواند در آن مکان وارد شود. سوره مریم آیه 16 تا 18 : ((ما جبرئیل را نزد او فرستادیم . (جبرئیل) چون آدمی معتدل (راست قامت) بر او ظاهر شد )) مریم دچار وحشت شد ، جوان که بود ؟ ازکجا آمده بود ؟ او که همه درها را بسته و پرده را آویخته بود ؟ مریم گفت : من از تو اگر پرهیزگار باشی به خدای رحمان پناه میبرم . کنایه از اینکه اگر تو مرد مومن و پرهیزگاری باشی نباید به خلوت سرای من پا بگذاری . اینکه چرا مریم از میان هزاران صفتی که خدا دارد به رحمانیت او پنا ه برده است ؟ شاید به آن دلیل باشد که خلوت گزینی زن و مرد نامحرم در یک مکان که کسی دیگری نتواند در آن مکان راه یابد دارای آفات وشروری است که در صورت ابتلا شدن باید تنها با توسل به رحمانیت خدا آنها را جبران کرد . همین نکته در سوره یوسف با زبانی دیگر و از زبان یوسف بازگو شده است . هنگامی که یوسف از دام های متعددی که زلیخا برسر راه عفاف و تقوای او گسترده بود ، رهایی یافت با زهم خود را تبرئه شده نمیدانست و شیطان نفس را همواره در کمین میدید مگرآنکه خدایش به او رحم کند. یوسف گفت : من خود را تبرئه نمیکنم که در نفس انسانی پیوسته به بدیها فرمان میدهد ، مگر آنکه پروردگارم رحم کند (سوره یوسف آیه 52)

    بنابر آیا ت فوق دو شرط برای خلوت گزینی می توان یافت : اگر شرایط به گونه ای باشد که کسی جز آن دو یک دخترو یک پسر در آن مکا ن نباشند و امکان ورود شخص دیگری عملا ممکن نباشد . ماندن آن دختر و پسر در آن مکان ، مقبول و مورد رضایت خداوند نخواهد بود به هر دلیلی که باشد اعم از علمی و غیر علمی و خوب است به یاد آوریم پند شیطا ن را که به موسی (ع) گفت : هیچگاه با زنی که محرم تو نیست خلوت مکن ، زیرا هیچ مردی با زن نامحرم خلوت نمی کند مگرآن که من (خودم که ابلیس هستم و نه دوستان دیگرم ) دوست و مصاحب آن دو خواهم بود (سفینه البحار ).

    اختلاط و آمیختگی :

    ازاولین پیشوای معصوم (ع) روایت شده که آن حضرت در برابر مردم می ایستاد و به آنان می فرمود : ای مردم عراق ، خبر یافتم که زنان شما درراهها ، پهلو به پهلوی مردان میزنند آیا شرم نمی کنید؟ (وسائل ج 14 باب 132)

    درحقیقت آیا منظور امام (ع) واداشتن مردم عراق به رعایت اصول پیشگیری و اقدامات تامینی است ؟ آیا دین از دین باوران خواسته تا با از بین بردن زمینه های اختلاط و همدوشی

    که مقدماتی اختیاری هستند زمینه های ارتباط فیزیکی و تماس های بدنی را از بین ببرد ؟ ممکن است همه این مصلحت اندیشی ها منظور نظر آورنده دین باشد .

    البته اصل مطرح کردن تفکیک و رعایت حفظ حریم و پرهیز از اختلاط و آمیختگی به هیچ وجه و به معنای محروم کردن نیمی از پیکره اجتماع زنان و دختران از حقوق اجتماعی و شرکت دراجتماعات نیست چون رعایت این اصور اختصاص به دختران و زنان ندارد که پسران و مردان را نیز در بر میگیرد.

    در همین زمینه شهید مرتضی مطهری میگوید : سنت جاری مسلمانان از زمان رسول خدا همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی شده اند ، ولی همواره حریم رعایت شده است . در مساجد و مجامع ، حتی در کوچه و معبر ، زن با مرد مختلط نبوده است (مساله حجاب ص 225)

    آورده اند که : پیغمبر اکرم (ص) درزمان حیات خویش اشاره کرد که در ورودی زنان به مسجد از در ورودی مردان مجزا باشد و نیز نقل شده است پیغمبر اکرم دستور داد : شب هنگام که نماز تمام می شود ، اول زنها بیرون بروند ، بعد مردها. خلاصه آنکه : آنچه از آیات ، روایات و سخن عالمان به دست می اید این است که روابط زنان و مردان و دختران و پسران اصل بر حفظ حریم و پرهیز از اختلاط و آمیختگی است .

    مهر و محبت بین دختر و پسر:

    مهر و محبت خوب و پسندیده است و مورد تاکید قرآن مجید می باشد . رفاقت و دوستی بخصوص حفظ و نگهداری و دوام بخشیدن به آن هنرمی خواهد . قرآن از آن جهت که کتاب هدایت است و همه گفتارها و رفتارها را سمت و سو می دهد . قرآن می فرماید : باید همه دوستی ها و مهر و محبت ها برای خدا باشد و همچنین برای فرد مورد نظر و علت آن هم رهنمود هایی ارائه می دهد . موضوع رابطه دختر و پسر و رفاقت و دوستی یک زن و مرد نامحرم مخصوصا در عصرما و در زندگی امروزی که روابط معاشرت در محیطهای اجتماعی و کاری ، اداری و آموزشی و بالاخره در مدارس و دانشگاهها تنگا تنگ شده از اهمیت در خور توجهی برخوردار است .

    درفرهنگ اصیل انسانی و اسلامی رابطه مرد و زن به جز از طریق ازدواج صحیح و مجاز نمی باشد .قرآن در سوره نساء آیه 25 می فرماید : زنان و دوشیزگان را با اطلاع و اجازه خانواده شان برای همسری و ازدواج برگزینید و مهریه شان را به طریق نیکو بپردازید ، در حالی که آن بانوان ، عفیف و پاکدامنند و دارای رفیق و دوست (مرد) نیستند.

    امام علی (ع) می فرمایند : پاداش مجاهد شهید در راه خدا ، بزرگتر از پاداش عفیف پاکدامنی نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی گردد . همانا عفیف پاکدامن ، فرشته ای از فرشته هاست ."نهج البلاعه ، حکمت 474"
    یحیی امپراطور


    به نام او که پرسپولیس را آفرید

    تا استقلال بی سرور نماند

  2. 3 کاربر مقابل از پسر - سرخ عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    BaRaN 2Ms (20th January 2013), girl Sky (28th January 2013), Milad criska (20th January 2013)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
برو بالا