چرا فیس بوک در ایران فیلتر شد؟
کاربر برتر ماه کاربر برتر ماه ali_@sghar
تاپیک برتر ماه تاپیک برتر ماه « مراجعه به تاپیک اصلی »
سوالات متداول و تاپیک های مهم
    گزارش مشکلات انجمن و قالب جدید توسط کاربران
    اطلاعیه گزارش مشکلات چند روز گذشتهِ سایت و انجمن
    افتتاح سایت پرسپولیس اف سی
    ~ اطلاعیه امنیتی ~
    تاپیک 5
    تاپیک 6
    تاپیک 7
    تاپیک 8
    تاپیک 9
    تاپیک 10
    تاپیک 11
    تاپیک 12

کاربران برچسب زده شده

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: چرا فیس بوک در ایران فیلتر شد؟

  1. #1


    محل سکونت
    ...
    نام واقعی
    مـــحـــMـــد Rـــضـــا
    استاتوس
    ...::|||Just Real & Perspolis|||::...
    شغل و حرفه
    ....
    بازیکن محبوب
    ali daei
    تیم های محبوب خارجی
    Real-Madrid | Spain
    نوشته ها
    8,844
    تشکر
    8,999
    تشکر شده 19,298 بار در 5,901 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 62 تاپیک

    چرا فیس بوک در ایران فیلتر شد؟



    فیس بوک ، توییتر ، کلوب، اورکات ، یوتیوب و دیگر شبکه های اجتماعی که در ماه های پیش از انتخابات ایران، نقش مهمی در رونق بخشیدن به فضای رقابتهای انتخاباتی داشتند، عمدتا در آستانه انتخابات فیلتر شدند، شاید در بادی امر فیلتر شدن این سایتها صرفا به التهابات و آَشوب ها نسبت داده شود اما نباید فراموش کنیم که قبل از رخدادن این التهابات و حتی پیش از انتخابات، این سایتها فیلتر شدند. بعد از فروکش کردن التهابات نیز تنها نسخه ایرانی یک شبکه اجتماعی یعنی سایت کلوب بازگشایی شد. ممکن است برخی صرفا عوامل سیاسی را در فیلترینگ موثر بدانند اما نباید از تاثیر عوامل ساختاری گذشت.

    پرسش وقتی جدی تر خواهد شد که بدانیم چنین شبکه های اجتماعی در برخی دیگر از کشورهای جهان نیز فیلتر هستند. تازه ترین نمونه بنگلادش و پاکستان که به دنبال انتشار کاریکاتورهایی علیه پیامبر اسلام(ص) سایت فیس بوک را فیلتر کردند. برخی کشورها نیز سیاست شبکه های اجتماعی وطنی را در پیش گرفته اند. در چین شبکه اجتماعی کیوکیو (QQ) با سیصد میلیون کاربر، دومین سایت این کشور و اولین شبکه اجتماعی محسوب می شود. دومین و سومین شبکه‏ی اجتماعی پرطرفدار نیز مالکیتی چینی دارند. در روسیه و کشورهای تحت نفوذ فرهنگی آن از جمله قزاقستان و بلاروس نیز شبکه اجتماعی روسی وی.کنتاکه (V Kontakte) حرف اول را می زند. همچنین شبکه اجتماعی اودنوکلاسینیکی (Odnoklassniki) از محبوبیت بالایی برخورد است و در روسیه دوم و در گرجستان و قرقیزستان اول است. در کشورهای عربی نیز شبکه اجتماعی مکتوب (Maktoob) محبوبیت قابل توجهی دارد و در چند کشور در رده نخست قرار گرفته است. (medianews.ir)
    سالها پیش مک لوهان در کتاب مشهورش با عنوان "رسانه پیام است" به نکته مهم اشاره کرد که رسانه ها صرفا ابزار انتقال داده ها نیستند و هر رسانه ای واجد تضمنات نهان و عیانی نیز هست، هرچند که این جمله مک لوهان در فضای تفسیری فردیدیون بسیار بد فهمیده شد و در فضایی شدیدا سیاست زده و در واکنشی کاملا انفعالی، رسانه ناقل ذاتی خصلتهای بد فرهنگی غرب معرفی شد، و باب تامل در باب فحوای اصلی مک لوهان بسته شد، امیدوارم که این نوشتار فتح بابی باشد.انواع رسانه و

    نظام های سیاسی
    رسانه ها و تکنولوژی های ارتباطی یک ابزار اطلاعاتی بی طرف یا صرف یک وسیله ارتباطی نیستند بلکه هر تکنولوژی ویژگی های خاصی را در بر دارد و جنبه های خاصی از واقعیت را برجسته می سازد. هر تکنولوژی گونه ای خاص از تعصب نسبت به فضا و زمان است. از آن رو که تکنولوژی ها اطلاعاتی که به انسانها می رسد را فیلتر می کنند، بر درک وتصور انسانها اثر گذارند. تکنولوژی مسلطی که یک فرهنگ از آن بهره می گیرد بر آنچه که مردم درک می کنند و بر محتوای ارتباطی آنان اثر گذار است. می توان استدلال کرد که رسانه های ارتباطی مشخص تمایل دارند سیستمهای سیاسی مشخصی را حمایت کرده و حتی رشد دهند. یک تکنولوژی رسانه ای خاص بر ساختار دانش و نحوه حکومت بر سیستم فرهنگی تاثیرگذار است. برخی فن آوری ها می توانند به مثابه یک نیروی اجتماعی که سازمان اجتماع و فعالیتهای آن را متاثر می سازد، عمل کنند. تکنولوژی ارتباطی مسلط عمیقا نه تنها سیستم سیاسی بلکه ثبات فرهنگی یک ملت را متاثر می سازد. فرهنگهای ناظر به تکنولوژی های خاص با برخی گونه های نظام های سیاسی سازگارترند.رسانه ها به سه دسته اصلی رسانه های شفاهی، مکتوب و الکترونیکی تقسیم می شوند که هر رسانه ای فرهنگ خاص خود را پدید می آورد. به نظر می رسد که هویتهای مبتنی بر فرهنگ های مکتوب یا شفاهی، تمدن را به صورت امری استمراری و در حال تداوم هویت یابی می کنند در حالی که فرهنگهای الکترونیک تمدن را با تغییر و پیشرفت هویت می بخشند و بیشتر با الگوهای رفتاری فردگرایانه، سازگار هستند.فرهنگ های شفاهی که عمدتا بر خطابه و سخنرانی استوار هستند، معمولا با حکومت از سوی صاحبان تجربه و حکمت و شیوه های محافظه کارانه سازمان سیاسی سازگار است. سرشت یک فرهنگ شفاهی بر جمع و کلیت استوار است و تعاملهای اجتماعی آنی و ناظر به حفظ جامعه است. شبکه های تلویزیونی و رادیویی که در آنها تعامل با مخاطب اندک است را نیز باید در زمره فرهنگهای شفاهی قلمداد کرد. رسانه های شفاهی برای نظام های سیاسی که آرمان ارسطویی- افلاطونی تربیت شهروندان را دنبال می کنند رسانه های مطلوبی هستند.فرهنگ های مکتوب فردگرایانه تر از فرهنگهای شفاهی هستند. خواندن، یک تجربه فردی است. در لحظه ای که فردی متنی را می خواند، او تنهاست و دانش نیز تاحدودی نتیجه یک تلاش و تجربه فردی است. فرهنگ های مکتوب مستعد پرورش روشنفکر هستند. فرهنگ های الکترونیک اتفاقا از فردگرایی فاصله گرفته و تعامل مستمر با گروه هایی متشکل از دوستان یا همفکران را گسترش می دهد و با یک دموکراسی مشارکت گرایانه، رادیکالیسم و حتی آنارشیم سیاسی سازگار است. تمایزهای سنتی میان حوزه عمومی و حوزه خصوصی را از میان می برد و تغییرات اجتماعی و فردگرایی را تعمیق می بخشد و وابستگی به اقتدارهای سنتی را کاهش می دهد. (McMahan & Chesebro, 2003; 127-132) ویژگی هایی چون تعاملی بودن، همزمانی ارتباط، فراگیر بودن و متمرکز نبودن شبکه اینترنت را از رسانه های جمعی سنتی متمایز می سازد. برخی بر این باورند که اینترنت شاید عصر جدیدی از دموکراسی مشارکتی و شورایی را در مقام حوزه عمومی سیاسی پدید آورد. دموکراسی نوین مشارکتی صورتی از دموکراسی است که برخی آن را ارمانشهری خوانده و به آن آتن بدون بردگان لقب داده اند. دولتشهر آتنی به شکل یک جماعت مجازی در اینترنت ظاهر می شود. این شبکه نقش آگورای اتنی (محل گردهآیی اتنیان برای تصمیمات جمعی) را به عهده می گیرد که در درون آن شهروندان آزاد به مباحثه درباره امور عمومی جامعه می پردازند (میناوند، 1385: 128)

    شبکه های اجتماعی تنوع آفرینند نه غربی سازتاکنون عادت کرده ایم عرصه سیاست را به عرصه های جغرافیایی تقسیم کنیم، اما شبکه های اجتماعی جامعه را به پاره هایی همپیوند و پراکنده تقسیم می کنند. شبکه های اجتماعی الکترونیک خواسته یا ناخواسته سیاست را به سمت یک دموکراسی مشارکتی سوق خواهند داد. پیشترها تصور می شد که دموکراسی فرآیندی است لزوما غربی ساز اما امروزه این باور سست شده است. دموکراسی مشارکتی نوین مبتنی بر رسانه های الکترونیک، به تمامی اقلیتهایی که تاکنون به دلیل عدم دسترسی به رسانه ها، محو شده بودند، امکان سخن گفته و شنیده شدن خواهد داد و فرآیندی است پراکنده ساز و تنوع آفرین که به تمامی سلایق و گروه های موجود در جامعه امکان حضور و بروز و فعالیت می دهد. از همین رو برای تمام کشورهای دنیا، همزمان عرصه هایی از تهدید و فرصت پدید آورده است.ممکن است گفته شود نباید در باب نفوذ اینترنت اغراق کرد، پاسخ آن است که به نظر می رسد شبکه های ماهواره ای بر خلاف تلویزیون، کارکردی مشابه اینترنت یافته اند بواسطه کثرت، کاهش هزینه های تولید، و سهولت پخش برنامه ها، هرگروه قومی، دینی، سیاسی، فکری می تواند سخن را فارغ از کنترلهای مرسوم کنونی به گوشها برساند.نکته مهم آن است که گسترش رسانه های الکترونیک لزوما و تنها به معنای رواج فرهنگ غربی نیست، اگرچه این هم هست. نباید از فعالیت گروه های اسلامگرا در شبکه اینترنت غافل شد و این شبکه را صرفا شبکه ای برای رواج اندیشه های غربی دانست؛ آنچه که بعضا در میان گروه های اسلامی با عنوان جهاد دیجیتال از ان یاد می شود. از این رو رسانه های الکترونیک می توانند فرصتی را فراروی دولتهای اسلامگرا همچون دولت ایران قرار دهند و دقیقا همین فرصت ماست که به تهدیدی برای کشورهای غربی تبدیل شده است. فراموش نکنیم رشد گروه های فعال اسلامگرا و نیز گروه های مخالف اسراییل در شبکه های اجتماعی غربی، به معضلی برای آنها تبدیل شده است.تنوع آفرینی شبکه های اجتماعی مستلزم رواج نوعی مدارا نسبت به باورها و عقاید دیگران نیز هست، به همان میزانی که این شبکه می تواند گروه هایی اسلامی را در درون خود گسترش دهد، می تواند شبکه های ارتباطی میان دیگر سلیقه های جامعه که بعضا می تواند غیر اسلامی باشد را نیز گسترش دهد.

    وضعیت ایران
    مسئولین فرهنگی ما هنوز نگاهی سنتی به حوزه رسانه ها دارند و هنوز تصور می کنند که از طریق رسانه های شفاهی می توانند فرهنگ جامعه را از بالا شکل دهند، نگاه آنها به حوزه رسانه های الکترونیک نگاهی سلبی و مبتنی بر فیلترینگ و حفظ سرعت پایین اینترنت است. اگر بپذیریم در آینده نه چندان دور وضعیت شبکه های اجتماعی و اینترنت مانند سرنوشت ویدئو و ماهواره خواهد بود، بهتر است از هم اکنون دست کم به سمت وسوی توسعه شبکه های اجتماعی وطنی گام برداریم و مطالعات دقیقتر و بیشتری را بر روی تضمنات نهان و عیان شبکه های اجتماعی بر ساخت قدرت و سیاست داشته باشیم.با توجه به آنکه جامعه ایرانی، جامعه ای مذهبی است، شبکه های اجتماعی می تواند مذهب را در این جامعه تعمیق بخشد، اما این مذهب با مذهبی که از سوی رسانه های شفاهی انتقال می یابد متفاوت خواهد بود. در رسانه های شفاهی، خطیب بعد از سالها تحصیل و تهذیب، اجازه حضور در پشت تریبونهای سخنرانی را خواهد یافت و اسلامی که عرضه می کند، اسلامی است محققانه و مستند به منابع دینی؛ اما مذهب عرضه شده در شبکه های اجتماعی، مذهبی پالایش شده نیست، از گرایشهای افراطی عمرکشان گرفته تا گرایشهای رقیق لیبرال در فضایی مبتنی بر گفتگو و البته هزارپاره به یارگیری خواهند پرداخت. مضافا بر اینکه گروه های سنی، زرتشتی، آشوری و... نیز با فراغ بال بیشتری به یارگیری خواهند پرداخت. دلالتهای قومیتی شبکه های اجتماعی در جامعه چندقومی ایران نیز نیازمند بررسی مجزا و دقیقی است.خطاب این نوشتار به مسئولین فرهنگی کشور است که اکنون ساده ترین کار یعنی فیلترینگ این سایتها را انتخاب کرده اند، در گام نخست نیازمند آن هستیم که ماهیت و سرشت رسانه های نوین با انصاف و بدون پیشداوری هایی که مبتنی بر نگاه بدبینانه به رسانه است، مورد بررسی قرار گیرد و سپس تمهیدهای ممکن برای کاهش آسیبها در نظر گرفته شود.از آنجایی که بنیان شبکه های اجتماعی بر نظارت عمومی مردمی است نه نظارت دولتی، نظارت دولتی بر شبکه های اجتماعی ره به جایی نمی برد، شاید بهترین کار برای فعالان و مسئولان فرهنگی کشور، تقویت و ساماندهی هسته های فرهنگیِ مذهبی مبتنی بر نگاه مستند به اسلام در محیط شبکه های اجتماعی برای بیشینه کردن پتانسیل یارگیری در این فضاست. اما نباید فراموش کرد این غایت که بتوان تمام یا حتی اکثر جامعه را بر اساس آموزه هایی که ما بدان باور داریم، تربیت کنیم، دیگر رنگ باخته است، سمت و سوی حرکت در بهترین حالت بیشینه کردن یادگیری است نه تمامیت طلبی آن.میناوند، محمدقلی، اینترنت و توسعه سیاسی: حوزه عمومی در فضای سایبرنتیک، پژوهش علوم سیاسی، شماره دوم، بهار و تابستان 1385، صص 146-119


    Say something new

    I have nothing left
    I can't face the dark without you
    There's nothing left to lose
    The fighting never ends
    I can't face the dark without you

  2. 5 کاربر مقابل از Mohammadreza عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    FaRsHaD_8 (2nd April 2013), H!dden (28th February 2013), Raso8L (2nd April 2013), San Iker (28th February 2013), Terminator2731 (2nd April 2013)

  3. #2


    محل سکونت
    Perspolisfc.net/forum
    نام واقعی
    Mohammadreza
    استاتوس
    من اومدم خوب شم ولی قسمت نشد
    شغل و حرفه
    هیچی بیکار!
    بازیکن محبوب
    ali daei
    تیم های محبوب خارجی
    Real-Madrid | Portugal
    نوشته ها
    4,654
    تشکر
    5,837
    تشکر شده 10,986 بار در 3,309 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 51 تاپیک
    همون چه بهتر که فیلتره


  4. #3


    محل سکونت
    مشهد
    نام واقعی
    HOSEIN
    استاتوس
    اول پرسپولیس بعد .....
    شغل و حرفه
    دانشجوی کامپیوتر ( Network)
    بازیکن محبوب
    ali daei
    تیم های محبوب خارجی
    Manchester-United | Portugal
    نوشته ها
    5,325
    تشکر
    20,544
    تشکر شده 7,103 بار در 3,074 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 66 تاپیک
    خیلی ناراحتم که این رو میگم ولی تو ایران فیلتر خیلی خیلی داریم که این اصلا خوب نیست.
    تا ابد در قلب ما خواهی ماند ............ درود به روح مقدست ای مرد


  5. #4


    محل سکونت
    Here
    نام واقعی
    No Name
    استاتوس
    No Control of my body
    شغل و حرفه
    Work at Model
    بازیکن محبوب
    ali karimi
    تیم های محبوب خارجی
    Real-Madrid | Germany
    نوشته ها
    2,071
    تشکر
    2,656
    تشکر شده 6,260 بار در 1,737 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 1 تاپیک
    نقل قول نوشته اصلی توسط حسین داوید ویا نمایش پست ها
    خیلی ناراحتم که این رو میگم ولی تو ایران فیلتر خیلی خیلی داریم که این اصلا خوب نیست.
    اصن جنبشو نداریم خوب کاری میکنن(ب نظر من)
    Don't You Ever Say
    I Just Walked Away
    I Will Always Want You
    I Can’t Live a Lie, Running For My Life
    I Will Always Want You



مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
برو بالا