شاسی بلند لیفان X60 ؛ پرچمدار چینی ..
کاربر برتر ماه کاربر برتر ماه ali_@sghar
تاپیک برتر ماه تاپیک برتر ماه « مراجعه به تاپیک اصلی »
سوالات متداول و تاپیک های مهم
    گزارش مشکلات انجمن و قالب جدید توسط کاربران
    اطلاعیه گزارش مشکلات چند روز گذشتهِ سایت و انجمن
    افتتاح سایت پرسپولیس اف سی
    ~ اطلاعیه امنیتی ~
    تاپیک 5
    تاپیک 6
    تاپیک 7
    تاپیک 8
    تاپیک 9
    تاپیک 10
    تاپیک 11
    تاپیک 12

کاربران برچسب زده شده

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: شاسی بلند لیفان X60 ؛ پرچمدار چینی ..

  1. #1


    محل سکونت
    *Perspolis Fc*
    نام واقعی
    پیمان
    استاتوس
    ! وقتی زندگی یه تئاتر مزخرفه !
    شغل و حرفه
    ...Looking For It...
    بازیکن محبوب
    ali karimi
    تیم های محبوب خارجی
    Real-Madrid | Germany
    نوشته ها
    244
    تشکر
    1,760
    تشکر شده 811 بار در 236 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 4 تاپیک

    Arrow شاسی بلند لیفان X60 ؛ پرچمدار چینی ..

    اگر نگاهی اجمالی به سیر تکامل خودروسازان کرهایی داشته باشیم و مسیر صعودی آنها طی دو دهه گذشته را بررسی کنیم، درخواهیم یافت که خودروسازان چینی هم همان راهی را میروند که کرهایها در دهه 90 و قرن جدید رفتهاند.

    مونتاژ، اقتباس و حتی کپی طرح و در نهایت طراحی استراتژی است که باعث شده امروز خودرویی مانند لیفان X60 به عنوان یک خودروی نسبتا مناسب چینی وارد بازار شود. تست این خودرو در مسیری به طول حدود 800 کیلومتر بهانهای شد تا کمی در نوع نگرشمان نسبت به خودروسازان چینی تجدید نظر کنیم.



    پرچمدار چینی

    حسن سفر طولانی با یک خودرو، پی بردن به ریزهکاریهای فنی و در کل رفتار آن در مواجهه با شرایط مختلف رانندگی و جادهای است. پیش از پا گذاشتن در رکاب جاده نگاهی به طراحی ظاهری این خودرو میاندازیم. سبک طراحی لیفان ایکس 60 آشناست. اگر کمی به خطوط گرد و نرم بدنه دقت کنید شباهتهایی را با سانتافه و صد البته فولکسواگن توآرگ و تویوتا RAV4 خواهید یافت. البته حجم پردازیهای بدنه اغراق آمیزتر از سانتافه است. در نمای روبهرو چراغهای بزرگ و زیبایی قرار دارند که در گوشهها مانند گوشههای دو چشم کمی کشیده شدهاند که نشان از دقت طراحان به جزئیات و ظرافت دارد.

    جلوپنجره به سبک آئودی بلند و گسترده طراحی شده و حسی توام با قدرت را به بیننده القا میکند. در دو طرف سپر دو ورودی هوا قرار دارد که به نظر میرسد بیشتر در خودروهای اسپرت کوپه مورد استفاده است تا یک کراسآور شهری! پروژکتورها نیز در پایینترین بخش سپر یعنی، زیر ورودیهای هوا نصب شدهاند که به دلیل ارتفاع کم در مسیرهای خارج از جاده باید دقت داشت آسیب نبینند.

    یک صفحه فلزی هم در زیر سپر قرار دارد که در زمان ورود و خروج از شیبها از برخورد سپر با سطح جلوگیری میکند. در نمای کناری یک خط یا حجم از زیر چراغهای جلو و کنار جلوپنجره آغاز میشود و با گذر از نمای جلو یک حجم زیبا دور گلگیر جلو تشکیل میدهد که با گذر از روی رکابها به دور گلگیر عقب هم میچرخد.



    آینهها بزرگ طراحی شدهاند و در پشت آنها نیز یک راهنمای بزرگ به چشم میخورد. به عقیده نگارنده تنها نکته منفی در نمای جانبی ایکس 60، قطعات همرنگ بدنه است که قبل از ستون C و بین خط شانه و شیشه کابین عقب قرار دارد. چرا که به هیچ عنوان با زمینه تیره شیشهها در تناسب نیست.

    رینگهای 16 اینچی ایکس 60 نیز که تا حدوی شبیه به رینگهای فراری 360 مودنا به نظر میرسد، در نمای جانبی دلربایی میکنند. نمای عقب این خودرو شاید حتی پویاتر از نمای جلو به نظر برسد. طراحان در نمای عقب توانستهاند در کمال سادگی طرحی ایجاد کنند که همانند بسیاری از هموطنانش خسته کننده نیست و در ضمن سبکی نسبتا اروپایی دارد. بیشترین امتیاز مثبت را در نمای عقب گرافیک مناسب چراغها میگیرد.



    نمای داخلی؛ آرامش به سبک لیفان چینی!

    نمای داخلی به سبک طراحی کرهایها بی شباهت نیست، اما شباهتش به تویوتا RAV4 ژاپنی انکار ناپذیر است. داشبورد ایکس 60 را میتوان به سه بخش تقسیم کرد. در بالاترین قسمت دریچههای سیستم تهویه مطبوع و کنترل سیستم صوتی خودرو قرار دارد. یک پله پایینتر دکمههای دوار تنظیم سیستم تهویه به صورت سه تایی نصب شده و در پایینترین بخش هم شیفتر گیرباکس جا خوش کرده است. دسته دنده نیز خوش دست و فواصل حرکتی آن کوتاه است که سبب کاهش زمان تعویض دنده و مانع از اتلاف گشتاور موتور میشود.

    ارگونومی اتاق هر چند در حد خودروی مثل تویوتا RAV4 نیست اما راضی کننده به نظر میرسد و کاملا بر هموطنش MVM X33 میچربد. کارکرد تنظیمات سیستم تهویه خودرو به دلیل قرارگیری در محل مناسب، به سهولت انجام میگیرد. اما دکمههای تنظیم سیستم صوتی کمی دور از دسترس است و اگر روی صندلی راحت آن خوش نشسته باشید، باید برای تنظیم سیستم صوتی خودرو، کمی به سمت جلو حرکت کنید. که البته این مشکل با نصب ادوات تنظیم بر روی فرمان از سوی سازنده تا حدودی مرتفع خواهد شد و بدین ترتیب فضای بزرگ وسط فرمان هم به نحوی مورد استفاده قرار میگیرد.

    اما جذابترین بخش کابین نورپردازی آبی ملایمی است آرامش را بر کابین ایکس 60 حکمفرمايي میکند. نورپردازی صفحه کیلومتر هم آبی رنگ است تا با نورپردازی کابین در تناسب باشد. دورشمار موتور بزرگترین دایره را در میان نشان دهندهها به خودش اختصاص داده و این بزرگی بی دلیل نیست، چراکه این نشاندهنده استوانهای در وسط میزبان سرعت سنج نیز هست که به سبک خودروهای اسپرت بهصورت دیجیتال سرعت را نشان میدهد و هرچند مدرن است اما هنوز نپخته و خام به نظر میآید. صندلیها نیز برای سه سرنشین کافی به نظر میرسند.

    به دلیل اینکه این خودرو بهصورت تک دیفرانسیل و محور محرک جلو ساخته شده است تونل عبور گاردان در وسط خودرو وجود ندارد که این نکته سبب میشود در سفرهای کوتاه حتی سه نفر هم در کابین عقب راحت باشند. در کل وقتی داخل خودرو قرار میگیرید در مییابید که کابین جادارتر از آن چیزیست که از بیرون به نظر میرسد.



    X60 چه در چنته دارد؟!

    دیگر زمان آن رسیده بود که موتور 133 اسب بخاری X60 را وارد گود کنیم. موتور بسیار آرام روشن میشود. برای شنیدن صدای آن باید دور موتور را بالا برد اما ECU فقط تا دور موتور 4000 اجازه این کار را به شما میدهد! دلیلش هم این است که هیچ دندهای در گیرباکس درگیر نیست و انژکتورها در حالت خلاص بودن گیرباکس در دور 4000 کات آف میکنند تا به موتور آسیب نرسد.

    با حرکت دادن شیفتر، دنده یک به نرمی در دل گیرباکس جای میگیرد و خودرو به آرامی شروع به حرکت میکند. در زمان حرکت به دلیل نرمی پدال کلاچ در رها کردنش باید دقت کرد تا خودرو حرکت ناگهانی نداشته باشد اما باید گفت این نرمی در عبور از ترافیک کمی از خستگی شما میکاهد.

    موتور این خودرو با حجم دقیق 1794 سیسی میتواند در دور 6000 هزار 133 اسب بخار قدرت تولید کند. البته به محض رسیدن دور موتور به 4200 RPM، 168 نیوتن متر گشتاور نیز در اختیار شما قرار میگیرد. این موتور دو میل سوپاپ در سرسیلندر دارد و 16 سوپاپ هم که به صورت متغیر باز و بسته می شوند (VVT ) نقش مجراهای تنفسی آن را ایفا میکنند. سیستم جرقهزنی هم بهصورت چهار کوئل مجزا برای هر سیلندر است که در این سیستم دیگر نیازی به دلکو و یا کوئل دوبل نیست و برای هر سیلندر یک کوئل وجود دارد. با توجه به نسبت تراکم 10 به یک موتور بهتر است از بنزین سوپر برای آن استفاده کنید. اما اگر باک 55 لیتری آن را با بنزین معمولی هم پر کنید موتور دچار مشکل نمیشود.

    با ورود به مسیرهای خارج از شهر و حرکت درون پیچها سیتم تعلیق و قوای محرکه ایکس 60 بیشتر مورد آزمایش قرار گرفت. گیرباکس 5 سرعته این چینی خوش سیما در دندههای 1 و 2 ضرایب مناسبی دارد، اما بیشترین کشش در سرعت بالای 60 کیلومتر را در دنده سه با این قد بلند چینی تجربه خواهید کرد. هر چند گشتاور تولید شده توسط موتور چهار سیلندر این خودرو زیاد نیست، ولی وزن 1330 کیلوگرمی آن برای خودرویی در این کلاس مناسب است. این وزن کم کشش مناسبی را برای ایکس 60 فراهم میکند. با توجه به محور جلو بودن این خودرو و ارتفاع آن تصور میکردیم خودرو در عبور از پیچها در محور عقب کمی دچار آشفتگی شود، ولی سیستم تعلیق فنر لول و اکسل یک تکه آن به خوبی از پس حفظ خودرو برآمد. حرکتهای سیستم فنر بندی در عبور از ناهمواریها قابل پیشبینی است چون میزان انعطاف پذیری آن زیاد نیست. ولی این انعطاف کم سبب وارد آمدن ضربه به کابین و سرنشینان نمیشود که نشانگر یک شاسی خوب است. فرمان راکاندپنیون این چینی هم خوش دست است و هم میتوانید شرایط جاده را با دردست گرفتنش احساس کنید. در عبور از ناهمواریها رفتار فرمان به گونهایست که به دستان شما ضربه نمیزند. بر روی قابلیتهای خارج از جاده این خودرو زیاد حساب نکنید چون برای این کار ساخته نشده است. اما ارائه گونه دودیفرانسیل با ارتفاع بیشتر از سوی کمپانی مادر میتواند یک گام بلند به سوی فروش بیشتر با توجه به قیمت کمتر از حریفان باشد. ترمزهای چهار چرخ دیسکی که مجهز به ABS و EBD هستند خودرو را به خوبی کنترل میکنند و بعد از ترمزهای متعدد هم از کارایی آنها کاسته نمیشود.

    طول/عرض/ارتفاع خودرو به ترتیب برابر 4325/1790/1690 هستند که با این اندازهها در ترافیک و بهخصوص در مورد جای پارک مشکل خاصی نخواهید داشت. دید عقب با توجه به اندازه خودرو و برف پاککن و گرمکن شیشه عقب بد نیست و سنسورهای پارک نیز دیگر جایی برای گله باقی نمیگذارند. البته آینههای برقی جانبی هم با سایز بزرگشان دید خوبی را پدید میآورند. در حرکت رو به جلو دید مناسبی دارید ولی گوشههای سپر در میدان دید شما قرار ندارند.



    سیستم صوتی

    متاسفانه سیستم صوتی لیفان ایکس 60 با 6 اسپیکر، چندان راضی کننده نیست. این خودرو تنها به دو ایربگ راننده و سرنشین کناری مجهز است که از این حیث یک نمره منفی میگیرد. در مقوله ایمنی CHINANCAP به این خودرو چهار ستاره ایمنی داده است که با این حال از بسیاری از خودروهای وطنی ایمن تر است!

    در پایان باید گفت این خودرو نمودی از ورود چینیها به گام سوم یعنی طراحی و تولید است و طولی نخواهد کشید که آنها نیز صاحب سبک خواهند شد. لیفان X60 به دلیل قیمت پایین و کیفیت مناسب (نسبت به قیمت) خودرویی مناسب است و یک خودروی خودروی تقلیدیست، نشان از عزم چینیها برای استقلال در طراحی خودرو دارد. در خصوص استهلاک آن نیز باید پس از گذر یک یا دو سال قضاوت کرد. و با این توصیفات کمکم چین را نیز باید به لیست کشورهایی که مدتها بعد از ما در صنعت خودرو گام نهادند، ولی از ماپیشی گرفتند افزود.
    نیما یوشیج در جشن یك سالگی تولد فرزندش نوشت : پسرم ...
    یك بهار، یك تابستان ، یك پاییز و یك زمستان را دیدی ...
    از این پس ....همه چیز ِ جهان ....تكراریست ...
    همه چیز ...... جز مهربانی ...!


    ««پرسپولیس :تک تیم جاودانه عشق در قلبم»»
    .
    .
    من برای هیچکس می نویسم


    برای هیچکس که بنویسی خیالت راحت است که به هیچکس مربوط نیست


    برای هیچکس که می نویسی خیالت از زور و سمبه راحت است


    برای هیچکس که می نویسی خیالت از مخاطب خاص هم راحت است


    مبادا بیاید اتفاقی ببیند و به خود بگیرد


    من برای هیچکس می نویسم هیچکس دوستت دارم

  2. کاربر مقابل از The Lone Red عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    T@kT@k (21st May 2013)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
برو بالا