گزارش ویژه: جنگ محبوبیت بین عادل و رامبد در تلویزیون
کاربر برتر ماه کاربر برتر ماه ali_@sghar
تاپیک برتر ماه تاپیک برتر ماه « مراجعه به تاپیک اصلی »
سوالات متداول و تاپیک های مهم
    گزارش مشکلات انجمن و قالب جدید توسط کاربران
    اطلاعیه گزارش مشکلات چند روز گذشتهِ سایت و انجمن
    افتتاح سایت پرسپولیس اف سی
    ~ اطلاعیه امنیتی ~
    تاپیک 5
    تاپیک 6
    تاپیک 7
    تاپیک 8
    تاپیک 9
    تاپیک 10
    تاپیک 11
    تاپیک 12

کاربران برچسب زده شده

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: گزارش ویژه: جنگ محبوبیت بین عادل و رامبد در تلویزیون

  1. #1


    محل سکونت
    ahVaz
    نام واقعی
    reza YA
    استاتوس
    I'm HERE
    شغل و حرفه
    dANESHJoOo
    تیم های محبوب خارجی
    Real-Madrid | NetherLand
    نوشته ها
    5,923
    تشکر
    3,435
    تشکر شده 11,154 بار در 3,799 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 26 تاپیک

    گزارش ویژه: جنگ محبوبیت بین عادل و رامبد در تلویزیون



    گزارش ویژه: جنگ محبوبیت بین عادل و رامبد در تلویزیون


    آمار مشارکت عمومی نشان میدهد دیگر «نود» عادل فردوسیپور تنها برنامه پرطرفدار تلویزیون نیست؛ حالا نوبت یک برنامه از شبکه دیجیتالی است؛ خندوانه

    آی اسپورت- تهیه کنندگان برای آنکه ثابت کنند برنامه شان پرمخاطب است خیلی کار به آمارهای واحد نظرسنجی صداوسیما ندارند. اولین بار «عادل فردوسی پور» برای آنکه تعداد مخاطبان و میزان مشارکتشان را به رخ بکشد، مسابقه پیامکی برگزار کرد و پایه گذار رقابتی نامحسوس در صداوسیما شد. پس از آن دیگران هم وارد گود رقابت شدند و بینندگان تلویزیون را تشویق کردند که دست به پیامک شوند. برنامه پایش (برنامه اقتصادی شبانه شبکه یک) در پرمخاطبترین قسمتش حدود 420 هزار نفر پیامک داشت. پیامکهای «هفت» محمود گبرلو و حتی فریدون جیرانی آنقدر پایین بود که مجری برنامه اصلاً رقمش را اعلام نمیکرد و به گفتن چند درصد از روی یک تکه کاغذ بسنده میکرد. برنامه با کیفیت «فوتبال 120» فردوسی پور در شبکه ورزش هم در بهترین شبش به مرز 270 هزار پیامک رسید و رکورد مشارکت عمومی در برنامه های شبکه های دیجیتالی را -تا پیش از این- در دست داشت اما این روزها گویا اوضاع تغییر کرده و وقت آن است که صدرنشین بیرقیب برنامه های تلویزیونی (در زمینه مشارکت مردمی) از تخت به زیر آید! گزارش را که بخوانید، میفهمید درباره چه ماجرای جدیدی حرف میزنیم.

    سالهای مدیدی است که «نود» صدرنشین پیامکهای دریافتی سیماست و کسی نتوانسته حتی به دامنه های این قله نزدیک شود (البته نظرسنجیهای بی ارزشی را که تا دقیقه هشتاد و پنج زیرنویس میکنند: «استقلال میبرد یا پیروزی» حذف کرده ایم). در این چند سال هرگاه صحبت از پربیننده ترین برنامه تلویزیون شده، همه ذهنها به سمت برنامه چهار پنج ساعته دوشنبه شبهای فردوسیپور رفته است اما چند ماهی است که یک مدعی جدی دارد سایه به سایه نود حرکت میکند و گاه از این رقیب قدر پیشی میگیرد. مقایسه تعداد پیامکهای نود و رأی دهندگان خندوانه بسیاری از حقایق را روشن میکند. در برنامه دو هفته پیش نود (9 شهریور) یک میلیون و ۸۶۵ هزار نفر در مسابقه پیامکی شرکت کردند و به مهدی طارمی به عنوان «برترین بازیکن ماه لیگ برتر» رأی دادند. در برنامه قبلی نود (2 شهریور) تعداد شرکت کنندگان دو میلیون و دو هزار نفر بود.

    تعداد پیامکهای نود در شبهای معمولی اش در همین حوالی است. نود رکورد 6 میلیون و ۴۰۰ هزار پیامک را هم در کارنامه دارد که به مراسم قرعه کشی جام جهانی مربوط میشود. موضوع برکناری علی دایی از سرمربیگری تیمملی فوتبال ایران هم حدود سه میلیون پیامک را به سبد نود سرازیر کرد. نود رکوردهای این چنینی زیاد داشته اما میانگین آمار مشارکت کنندگانش حدود همان دو میلیون نفر است.
    حال از شبکه سه به شبکه نسیم میرویم تا ببینیم در «خندوانه» چه خبر است. تا لحظه نگارش این گزارش (17 شهریور) در مسابقه خنداننده برتر، شقایق دهقان حدود یک میلیون و 15 هزار رأی آورده و شفیع یجم صاحب 519 هزار رأی شده است. با اصل اینکه در این شیوه رأی گیری (بر خط USSD)، تنها شماره های منحصربه فرد قادر به رأی دادن هستند و آرای تکراری (مثل برنامه نود) وجود ندارد، یعنی یک میلیون و 535 هزار نفر برای یکی از قسمتهای برنامه اعلام نظر کرده اند و این در حالی است که هنوز دو روز تا پایان این رأی گیری باقیمانده. در شب کم ستاره تر ولی پررأی تر(!) امیرمهدی ژوله و هومن حاجی عبداللهی در مقابل هم صف آرایی کردند که ژوله یک میلیون و 88 هزار رأی کسب کرده و هومن به مرز 698 هزار رأی رسیده است. یعنی یک میلیون و 786 هزار رأی. رقمی که فاصله اش با تعداد طرفداران «نود» چندان زیاد نیست. البته خندوانه به عکس 90، برای هر برنامهاش یک هفته زمان دارد تا مخاطبان رأی بدهند و 90 فقط 5 ساعت زمان دارد.

    محدودیتهای «خندوانه»ای و فرصتهای «نود»ی
    اگر معیار پرمخاطب بودن را میزان تعامل مخاطبان با برنامه هم در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که «خندوانه» دارد آرام آرام جای «نود» را اشغال میکند. آمار و ارقام حکایت از این دارند که فردوسی پور باید تکانی به برنامه اش بدهد تا از قافله عقب نماند. برنامه خندوانه در حالی به آمار نود نزدیک شده که بسیاری از فرصتهای فردوسیپور را در اختیار نداشتهاست. در ادامه مروری داریم بر محدودیتهای «خندوانه» و فرصتهای طلایی «نود»:

    رقابت یک و 17
    برنامه نود بیش از 17 سال سابقه دارد و «خندوانه» به تازگی یک سالگی اش را جشن گرفته است. اگر یک برنامه تلویزیونی را همچون قطاری در حال حرکت در نظر بگیریم، این قطار به مرور زمان در هر ایستگاه، تعدادی مخاطب را سوار خواهد کرد. تصور اینکه «خندوانه» توانسته سایه به سایه «نود» حرکت کند، اتفاقی عجیب است. اگر بخواهیم قضاوت منصفانه ای داشته باشیم باید تعداد مخاطبان امسال خندوانه را با مخاطبان نود در دومین سال تولدش مقایسه کنیم. در این قضاوت، مسلماً کفه خندوانه سنگینتر خواهد بود.

    خط قرمزیتر
    به لحاظ مضمونی، نود وارد حوزه های پرطرفدارتر و چالش برانگیزتری میشود. دو تیم استقلال و پرسپولیس هر کدام میلیونها طرفدار در سراسر کشور دارند که حاضرند به «گل برتر ماه» یا بازیکنشان حتی در بدترین شرایط رأی بدهند و کمپین راه بیاندازند. درصد بالایی از مردم، مسابقات تیم ملی و لیگ برتر را دنبال میکنند و به حاشیههایش هم علاقه مند هستند اما در مقابل، مهره های شطرنج «خندوانه» بازیگرانی هستند که فیلمها و سریالهایشان مخاطبان زیادی ندارد. بازیگرانی که از دل یک اقتصاد ورشکسته آمده و فقط گهگاه در نقش یک فرشته نجات توانسته اند فیلمی را از سقوط در گیشه نجات بدهند.
    به عنوان مثال به فهرست فیلمهای رضا شفیعی جم دقت کنید و ببینید در کارنامه اش (در سینما و شبکه خانگی) چند عدد کمدی نفروش پشت سر هم قطار کرده است. نود در کنار ستاره های فوتبالی محبوبی که دارد، مجوز عبور از خط قرمزها را هم دریافت کرده. نود به راحتی میتواند درباره اینکه فلان مدیر رشوه گرفته، فلان سرمربی تخلف کرده و... حرف بزند اما در خندوانه کسی خیلی به مسائل ملتهب جامعه کاری ندارد. ممکن است جناب خان به آلودگی هوا اعتراض کند و ماسک بزند؛ ولی فتیله انتقاد و اعتراض از این بالاتر نمیرود، چون قرار است همه چیز خوش و خرم تمام شود، نه جنجالی و دنباله دار.

    رویارویی دیجیتالیها و سراسریها
    شبکه نسیم را فقط و فقط افرادی میتوانند دریافت کنند که تلویزیونشان مجهز به گیرنده دیجیتال باشد. طبق آخرین آمار 85 درصد مردم از پوشش دیجیتال بهره مند شده اند. البته معنای این جمله این نیست که 85 درصد مردم میتوانند نسیم را تماشا کنند. بسترهای دریافت شبکه های دیجیتال در 85 درصد از مناطق کشور فراهم است اما در همین مناطق بسیاری از مردم به همان آنتنهای سنتی وفادار مانده اند و سراغ گیرنده های مدرن نرفتهاند. بعضیها هم شبکه های ایران را با گیرنده ماهواره تماشا میکنند که طبعا از دیدن شبکه «نسیم» محروم هستند. با در نظر گرفتن این نکته متوجه میشویم که برگ برنده در دستان «عادل فردوسی پور» است. او برنامه شناخته شده اش را از شبکه سراسری سه روانه آنتن میکند و دغدغه ای بابت دیده نشدن آن ندارد.

    پیامک بزن؛ جایزه ببر

    افرادی که به «نود» پیامک میزنند الزاما عاشق و شیفته این برنامه نیستند. تعدادی از آنها انگیزه مالی هم دارند و امیدوارند یکی از برندگان خوششانس این برنامه باشند. نود هر هفته به تعدادی از پیامکزنندگان جوایزی نقدی اهدا میکند. عادل فردوسیپور با نشان دادن مراسم قرعه کشی و خواندن اسامی برگزیدگان، میل و اشتیاق مردم را برای شرکت در برنامه بیشتر میکند. جوایز در حدود 500 هزار تومان ارزش مالی دارند و خیلیها حاضرند با پرداخت هزینه اندک یک پیامک، شانس خودشان را در «نود» امتحان کنند. نود در کنار جوایز هفتگی باشگاه نودتاییها دارد و برای افرادی که هر هفته در مسابقه شرکت میکنند امتیازاتی قائل میشود اما در برنامه خندوانه از هدیه و جایزه در بخش خندانندهبرتر خبری نیست و اصلاً نمیشود شماره مشارکت کنندگان را تمییز داد. با این همه، فردوسیپور برنامه اش تنها در یک روز روی آنتن میرود و در عرض چهار ساعت برنامه، نزدیک به 10 بار مسابقه پیامکیاش را اعلام میکند، ولی خندوانه هر شب یک ساعت برنامه دارد و فرصتی پنج روزه برای شرکت در نظرسنجیاش به مخاطب میدهد و البته هر شب تنها یکبار، مسابقه اش را به شکلی مبهم تبلیغ میکند. اگر این آیتمها را کنار هم بگذاریم، به این نتیجه میرسیم که پایه های حکومت دهها ساله «نود» به عنوان پربیننده ترین و پر مشارکت ترین برنامه تلویزیون ما، در حال لرزش است و چیزی نمانده که برنامه خوشحال رامبد جوان، این عنوان را به دست آورد.


    ویرایش توسط s A r A : 16th September 2015 در ساعت 01:06

  2. 4 کاربر مقابل از lord reza عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    888 (15th September 2015), BL4CK_VIPER (15th September 2015), s A r A (16th September 2015), محمد سرخ (15th September 2015)

  3. #2


    محل سکونت
    کرج
    نام واقعی
    sahar
    شغل و حرفه
    دانشجو
    بازیکن محبوب
    Alireza Haghighi
    تیم های محبوب خارجی
    Manchester-United | NetherLand
    نوشته ها
    2,340
    تشکر
    7,608
    تشکر شده 3,512 بار در 1,448 ارسال
    یاد شده
    در 0 پست
    برچسب زده شده
    در 11 تاپیک
    این مقایسه مقایسه درستی نیست.این دوتا برنامه هیچ وجه مشترکی با هم ندارن


    برنامه عادل تخصصیه ولی برنامه رامبد برنامه اییه که تقریبن همه مردم میپسندنش.

  4. 2 کاربر مقابل از 888 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    BL4CK_VIPER (15th September 2015), s A r A (16th September 2015)

  5. #3


    محل سکونت
    SHIRAZ
    نام واقعی
    s A r A
    استاتوس
    عجب دنیای کوچیکی...
    شغل و حرفه
    DANESHJOO
    تیم های محبوب خارجی
    Real-Madrid | Germany
    نوشته ها
    9,478
    تشکر
    32,276
    تشکر شده 35,728 بار در 9,569 ارسال
    یاد شده
    در 2 پست
    برچسب زده شده
    در 68 تاپیک
    درسته اصن قابل مفایسه نیستن بعضیاشم تو متن ذکر شده
    ولی بازم این که یه برنامه تونسته تا این حد مخاطبا رو درگیر کنه یه اتفاق خوبه که تا حالا رخ نداده بود


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
برو بالا